Maksullinen hakumainonta – joka tunnetaan myös nimellä pay-per-click (PPC) -mainonta – viittaa tyypillisesti sponsoroituun tulokseen hakukoneen tulossivun (SERP) ylä- tai reunassa. Nämä mainokset laskuttavat sinua jokaisesta napsautuksesta, ja ne voidaan räätälöidä näkymään tiettyjä hakutermejä syötettäessä.
PPC - maksulliset mainokset näkyvät Google hakujen yhteydessä.
Niillä tavoitat hyvin ihmisiä, jotka hakevat esimerkiksi tiettyä tuotetta.
Esimerkkikuvassa PPC mainokset on merkitty punaisella.
PPC mainonnan edut
Edut. Pohjimmiltaan mainoksesi on kohdistettu yleisöille, jotka etsivät tiettyä tuotetta tai tuotetta. Sellaisenaan nämä mainokset voivat olla erittäin tehokkaita, koska ne perustuvat yksilöiden verkkokäyttäytymisestä kerättyihin tietoihin ja niitä käytetään lisäämään verkkosivuston liikennettä toimittamalla asiaankuuluvia mainoksia oikeille ihmisille oikeaan aikaan. Näihin mainoksiin liittyy myös uudelleenkohdistaminen, mikä tarkoittaa, että markkinoinnin automaatiotyökalut voivat luoda ainutlaatuisia, henkilökohtaisia alustojen välisiä mainoksia asiakkaiden toimien perusteella.
PPC mainonnan huonot puolet
PPC:n haittoja ovat kustannukset ja työ. Vaikka voit päättää budjetin ja bidien hinnan, kustannukset voivat kasvaa silti nopeasti jos kilpailijat panostavat enemmän. Myös kampanjoiden seuranta ja optimointi on vie aikaa viikottain.